Att fråga sig själv innan...

Ok, du har längtat efter att operera näsan i flera år och du bara VET att såfort du gjort det kommer allt att lösa sig.
Men är det verkligen så? Det är så lätt att se en operation som en potentiell lösning på alla ens problem, men det gäller att tänka igenom beslutet först - och då menar jag på ett konkret sätt, inte på ett "men jag vet ju att jag inte gillar min näsa"-sätt.

1. Varför gillar du inte din näsa?
Alltså, vad är det för fel på dina näsa egentligen? Om du ska operera näsan är det viktigt* att du verkligen vet vad du inte gillar på den, annars kommer det vara svårt att inse vad som har förbättrats. Det kanske känns fel att jag uppmuntrar er att tänka igenom era "brister", men det jag vill att ni gör är att ni konkretiserar dem. Du kanske till och med upptäcker att det egentligen inte ens finns något riktigt fel på den - och vad kommer det i så fall hjälpa att operera den?

2. Varför gillar du inte din näsa?
Ok, du identifierade nyss bristerna, men varför är de ett problem? Är det en person som har påpekat hur din näsa ser ut eller är det flera stycken? Har de påpekat det före eller efter att du själv uppmärksammat dem på att den kanske inte är mest idealistiska kranen genom tiderna? Vad har folk egentligen sagt om din näsa? På vilket sätt har de sagt det? Fundera igenom varifrån denna upplevda brist kommer ifrån.

3. Är du redo att ta riskerna?
Jag säger bara: Michael Jackson. Visst, han opererade sig upprepade gånger, men face it: någon kommer att skära i din näsa med en gaaanska vass kniv och det innebär alltid en risk. Det kommer med största sannolikhet inte att gå fel, men fundera på om din näsa verkligen är så ful att den inte kan bli fulare. Jag uppmuntrar inte till operationer som förstahandslösning på ett estetiskt "problem", det är därför jag vill att man tänker igenom ifall en operation verkligen känns som enda lösningen.

4. Hur kommer du att reagera ifall ingen märker att du har opererat näsan?
Det är nog vanligare att vara nervös över att folk ska märka att man opererat näsan och att det kanske uppstår lite skitsnack pga det. Men fundera på hur det skulle kännas om ingen märkte någon skillnad alls på dig (alltså inte specifikt näsan kanske). Skulle du bli besviken eller lättad? Om du skulle känna dig besviken - fundera på varför det skulle kännas så. Är det andras åsikter du bryr dig om? Om du skulle bli lättad har du stora incitament till att gå vidare med operationen - då gör du detta för dig själv.

5. Hur ska du jobba med din självkänsla efter operationen?
En näsoperation kanske känns som en quick fix för självkänslan - och det kanske det är! - men det är bra att ha en kompletterande strategi för att övervinna eventuella nervärderande känslor kring sig själv som person och sitt utseende. Kanske terapi? Kanske bara allmänt positiva tankar? Självhjälpsböcker? Inte vet jag, men någonting som gör att du inte helt förlitar dig på ditt utseende för att må bra över dig själv.

Det här var de frågorna jag kom på just nu. Alla standardfrågor som val av kirurg etc är förstås givna - de flesta frågorna finns redan ute på nätet, men dessa bör du fundera på innan du verkligen bestämmer sig för att gå vidare med operationen.

*Det här är mina åsikter, de är inte på något sätt rådande norm etc etc... jag erbjuder bara lite tips som jag kommit fram till efter egna reflektioner till följd av min näsoperation. Ta dem om ni vill, men de är alltså inte vetenskapligt baserade direkt och ska väl också bedömas utifrån det.

Kommentarer
Postat av: Ann

Du är verkligen så juste som som lägger ned sån energi och möda på detta,att du delar med dig och ger så bra råd!!Verkligen en eloge!!Hur vacker du än är på utsidan kommer ditt inre alltid vara minst lika vackert,för du har verkligen hjärtat på rätt ställe,och det ska du verkligen vara rädd om för det finns inget som är så värdefullt!Många Kramar från mig

2010-06-08 @ 00:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0