Förberedelser

Jag tänkte skriva ner lite tips på vad ni kan behöva införskaffa eller göra innan det är dags för operationen. Ni kommer förhoppningsvis få lite riktlinjer av er kirurg, men här kommer det som jag gjorde eller som jag nu i efterhand kommit på att införskaffa:

* Deskutan! En infektionsförebyggande lösning som man tvättar sig med dagens innan operation och på självaste operationsdagen. Kan knappast skada att hålla sig extra ren. Finns på apoteket.
* Värktabletter. Ipren är starkare än Alvedon, men jag är lite nojig över Ipren eftersom man inte fick äta det en vecka innan själva operationen då den innehåller ett ämne (acalisalisyra... eller något sådant, jag har inte lappen framför mig), så jag kommer försöka hålla mig till Alvedon hellre. Kan vara värt att skaffa det i flytande form eller som brustablett om man tycker det är jobbigt att svälja piller.
* Gasväv, kirurgtejp och sårtvättare. Ni kommer att behöva byta kompressor under näsan ganska många gånger (beroende på hur ni blöder förstås). Jag har bytt kanske 5 gånger/dag, så det går åt. Gå till apoteket och säg att det gäller en näsoperation så får ni bra hjälp. Det jag använder är en gasväv som heter Steril Kompress och antibakteriella våtservetter som jag baddar läpparna med efter att jag ätit och när vi byter kompressor och så.
* Antibakteriell handgel. Förbygg infektionsrisken genom att hela tiden hålla händerna rena! Speciellt när ni byter kompressor under näsan.
* Flytande mat. Alltså soppor, yoghurtar, juice, nyponsoppa, nudlar, chokladdryck etc. Man vet inte hur många dagar det kommer vara jobbigt att tugga, lika bra att vara förberedd.
* Tidningar, filmer etc. Jag har faktiskt inte orkat läsa några tidningar ännu, men orkar bara titta på TV, skriva lite vid datorn och sova. Men se till att ladda upp med underhållning, för du kommer bli rastlös av att ligga stilla så mkt.
* Sugrör. För min del gick det bättre att dricka ur glas eller med tesked, men det kan vara så att du tycker att sugrör funkar bättre så var på den säkra sidan och ha ett par hemma.
* Många kuddar! Eftersom du ska halvsitta/halvligga i sängen behöver du allt stöd du kan få. Dessutom kanske du vill vara på den säkra sidan och ha massor av kuddar runt om dig så att du inte försöker lägga dig på mage och sova mitt i natten.
* Värmedyna/Vetekudde. Den statiska positionen du ligger/sitter i kan resultera i smärta i axlar och rygg. Ha en vetekudde redo om så är fallet.
* Läppbalsam. Du kommer att bli torr om läpparna av att andas och sova med öppen mun hela tiden så det kan vara värt att investera i ett nytt läppbalsam (så att du inte får med några bakterier från den gamla).

Nu kommer jag inte på något mer på rak arm, men sen är det förstås självklart att alla sängkläder, handdukar och vanliga kläder som du ska ha på dig är tvättade. Jag har haft en vanlig handduk över huvudet när jag har haft huvudvärk eller ljuset har varit för starkt. Se bara till att allt som du ska ha i ansiktet är rent!

Kommentarer
Postat av: Jag

Bra blogg.

Ska själv börja skriva om plastikoperationer på min blogg. Ska också operera näsan snart, hos samma som du gått till. Din blogg är väldigt hjälpsam, tack!

2010-03-28 @ 13:36:44
URL: http://plastikfantastic.blogg.se/
Postat av: jag

Hejsan! Det är inte säkert att jag ska opereras på Sophiahemmet längre, för det var väl där du operera dig? Är väldigt osäker på kirurger hit och dit och måste gå på konsultationer först, det är liksom steg 1. Det är inte bestämt när jag ska göra det än. Har massa motstånd hemifrån, dom tycker det är fel osv. Plus att jag är nervös över hur dom på jobbet ska reagera. . Hur har du det med jobb och vad säger familjen?

Men längre fram än till hösten ska inte operationen ta.. Det har jag bestämt mig för. Är så trött på denna stora näsa.

Din före näsa är mycket mindre än min ;)

Förstår att du är spänd på resultatet. Ja absolut, en näsa är typ den delen på kroppen som tar jättelångt tid att läka, den kommer säkert bli superfin, ser framemot när du lägger upp dina bilder.

Hur mkt betalade du btw?



(SOrry för uppsats:O)

2010-03-28 @ 14:22:30
URL: http://plastikfantastic.blogg.se/
Postat av: Nadia

Hej!



Ville bara säga hur glad jag är att jag hittade den här bloggen. Jag ska nämligen opereras nästa onsdag och är så nervös att jag håller på att dö. En del av mina vänner har gjort bröstförstoringar och det är ju ett helt annat ingrepp så det har varit svårt att veta hur Jag kommer må efter min operation.



Så jag vill bara tacka dig såååå extremt mycket för att du skrivit så utförligt om dina upplevelser.



Jag är fortfarande superrädd över det, men det känns skönt att veta vad som väntar.



Tack än en gång!



2012-01-20 @ 12:34:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0