Dag 13 - På shoppingrunda med nya näsan

Den är SÅ fin! Det vet jag för att jag har tagit av tejpen nu då jag skulle gå ut på stan o köpa smink (mineralsmink, tror det blir bäst för näsan just nu) och ikväll ska jag på date. Jag har blivit helt narcissistisk (möjligtvis inte ordets helt rätta bemärkelse - men min spegelbild kan jag inte få nog av). Och då är näsan ändå väldigt svullen, så den ser ganska stor ut. Men formen är helt underbar, framförallt om man jämför med innan. Och nästan alla solglasögon ser jättebra ut på mig nu, tillskillnad från förut då ingenting passade!

Här ska ni få några "förvarningar" om vad ni har att vänta er efter att ha tagit bort gipset:

* Din näsa kommer ha fått OERHÖRT dålig hy (om du inte är en sån där löjligt fullkomlig människa som på något sätt lyckas motstå den dermatologiska påfrestningen av 7 dagar i tejp och gips). Jag har stora (svarta) pormaskar och är helt rödfläckig och har några sådana där vita pormaskar (sådana som går att klämma). Återkommer när de börjar försvinna så att ni vet, ska använda mineralfoundation (sporadiskt) tillsvidare. 

* Näsan är svullen, oroa er inte. Den kommer se större ut än vad du hade väntat dig.

* Efter att du har tagit bort tejpen som din kirurg har satt på efter att ha tagit bort gipset så kommer du gå igenom världens pärs med att få bort resterna av klister på nosen. Jag har prövat varmt vatten, tvål, våtservett, cleansing milk... det går inte. Min kirurg var oväntat hårdhänt när han rengjorde min näsa från allt klister, men jag vågar helt enkelt inte ta i lika mkt trots att det rimligtvis inte borde göra något. Så räkna med att få gå omkring med en kladdig näsa en dag - det syns inte så mkt mer än att det glänser lite bara.

* Du kan fortfarande snora en del, men det är inte i samma utsträckning som förut. Badda försiktigt med en näsduk (inte innuti näsborrarna!)

* Om du har torkade blodklumpar eller snorklumpar i näsan - pilla inte! Pilla så lite du kan på dem. Jag tror att jag har irriterat mina näsväggar med pillandet, ska publicera min korrespondens med kirurgen om saken senare ikväll eller imorgon.

* Min kirurg sa att jag inte får motionera på en månad, mer än lättare motion (lätt cykling går bra t ex). Bär inga tunga grejer och stå inte på händerna etc på ett tag. Promenader och sånt går dock bra.

* Din näsa kommer att vara stenhård. Min känns som en cementklump - alltså borde när jag petar på den och när bara känslan av att ha en näsa av sten i ansiktet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0