Frågor, svar, upplysningar

1) Jag chattade med en kille häromveckan som funderade på en näsop. Han hade varit på konsultation och kirurgen hade sagt att näsan är läkt på tre veckor (denna info var aktuell då killen i fråga spelar en bollsport o det finns en sannolikhet att få en boll i nyllet). Självklart ska man kunna lita på sin kirurg, men om jag får ge mitt perspektiv på saken - nu när det ändå har gått närmare fyra veckor sen op:

Om jag skulle få en boll i ansiktet nu skulle det göra så outhärdligt ont. Det ömmar bara jag snyter mig och torkar mig om näsan med en näsduk (ni vet hur man trycker lite). När jag råkar stöta i med fingret på näsan (t ex när jag kliar mig i ögat och slinter in i näsbenet) - det gör ont!

2) Angående hur många det var i operationssalen när jag opererade så var det tre personer (narkosläkaren, kirurgen och sjuksköterskan). Det verkar ha varit en till sjuksköterska inblandad, men hon var mer som en kommunikation mellan opsalen och väntrummet där min mor satt. Jag uppfattade aldrig min kirurg som virrig (även om han satte på musik innan operationen), men han är mer självgod om man nu ska säga någonting negativt. Om man ska oroa sig över hans prestation är det alltså därför, för att han kanske tror att han inte kan göra fel och inte fokuserar tillräckligt. Att han skulle förlägga verktygen etc är dock ingenting att oroa sig över. Tycker iaf jag. Hur ska man sköta huden efter operationen? Om du ska göra en öppen op så kommer du behöva ta hänsyn till stygnen mellan näsborrarna och alltså vara väldigt försiktig med tvätta ansikte etc. Stygnen tar du troligtvis bort (eller så smälter dem bort) efter 7 dagar, men man ska ändå vara försiktig.
Jag gjorde dock en sluten op så jag kan säga att GLÖM att du kommer tvätta ansiktet (gnida in cleansing cream o skvätta upp vatten i ansiktet-tvätta) på typ 15 dagar iaf. Jag tycker fortfarande att det är obehagligt att göra det, men alla är vi olika. Använd en parfymfri och mild rengöringskräm eller ansiktsvatten, eftersom huden på näsan är känslig. Och för guds skull, gnugga inte! Själv använde jag Astma- och allergiförbundets cleansing cream, sterisol heter den, och enbart de dagar jag behövde ta bort smink.
Den steriliserande tvålen heter Deskutan och jag fick köpa den själv, men det varierar från klinik till klinik. Jag föreslår att du köper hem den hur som helst - finns receptfritt på apoteket (kommer inte ihåg exakt pris, men den kostade inte över 200 iaf - och då får man två svampar för kroppstvätt samt 4 påsar deskutanlösning för hårtvätt).

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej!

Jag undrar hur din pojkvän tog nyheten om att du ville operera näsan? Även hur de andra närstående personerna runt omkring dig regera. Jag går själv i dessa funderingar att göra en plastikoperation av näsan, men är mest orolig hur min pojkvän ska regera när jag berättar. Han är nämligen lite emot plastikoperationner vilket jag inte är. MVH Therese

2010-04-24 @ 14:14:43
Postat av: Ida

Hur mycket kostar det att bara fila ner näsbenet? Tacksam för svar!

2010-04-24 @ 20:22:12
Postat av: Nasoperation.blogg.se

Hej Ida, jag vet inte för jag gjorde ju mer än att enbart fila ner näsbenet. Ring till olika kliniker eller titta på deras webbsidor.

2010-04-25 @ 22:45:40
Postat av: Nasoperation.blogg.se

Jag ska självklart svara på din kommentar också Therese, men det kommer i ett nytt inlägg så fort jag har tid!

2010-04-28 @ 07:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0