Frågor och svar

Det här är en liten sammanställning dels gjord av de frågor jag fått, men också för att ni lättare ska kunna hitta info som ligger inbakad i mina megalånga inlägg. Skriv en kommentar eller maila [email protected] om ni vill veta något annat.

Hur gammal är du?
21 år.

Vad är det för förändringar du har gjort?
Tippen är förkortad och upphöjd och näsbenet har hyvlats ner så att jag får en liiiiiten kurva (inte alls långt ifrån rak). Sen bad jag även om att få polyperna borttagna eller andningsgångarna fixade på något sätt, men det verkar som att det uppstod komplikationer som gjorde att kirurgen lät bli att göra det. Jag vet att han har bränt i näsan för att stoppa blodflödet från vissa kärl. Han har också gjort min näsa lite smalare.

Hur mycket kostade det?
Min operation kostade 30 000 kr. Narkosen kostade 5000 kr som betalades till narkosläkaren.

Vem utförde din operation?
På grund av personuppgiftslagen tänkte jag låta bli att skriva ut namnet här, men det var en kirurg som hade sin mottagning på Sophiahemmet men opererar på Astoriakliniken. Ni får gärna maila [email protected] så kan jag berätta vilken kirurg det var och även narkosläkare (också från sophiahemmet).

Berätta om narkosen.
Jag blev erbjuden att opereras under specialsedering först, vilket är standard. Man hamnar i ett drömlikt tillstånd som lär vara ganska behagligt. Jag var dock inställd på narkos, och därför bokades en narkosläkare in. Jag skulle inställa mig på kliniken kl 8.30 och fick inte äta eller dricka efter midnatt. Narkosläkaren satte en kanyl i handryggen på mig och förklarade hur det skulle kännas, alltså kallt i handen och armen, sedan yrsel och sen skulle jag somna inom 2 minuter. Detta skedde, och jag vaknade sedan upp 1,5 timmar senare lite groggy med ganska pigg. Inget som helst minne av operationen. Var väldigt trött de närmaste dagarna.

Gjorde det ont efteråt?
Ja, det kändes som att det spände över nästippen, och den känslan har nu på dag 5 försvunnit i princip helt. Räkna med att ha värktabletter hemma för huvudvärken dock. Smärtan är dock uthärdlig, jag skulle säga att det är mkt jobbigare när man ligger hemma med en rejäl förkylning eller influensa. Får ni feber ska ni dock genast söka läkare! Det tyder på en infektion!

När åker gipset av? Hur länge är du sängliggandes?
Konvalenstiden brukar vara 10 dagar, alltså innan man kan återgå till sitt arbete. Efter 3 dagar dras tamponaderna ut, det gjorde vi själva hemma. Och efter 7 dagar ska gipset av. Jag tycker dock att om man kan så ska man ta några extra dagar att ta det lugnt efter de där 10 dagarna, det kommer jag iaf att göra. Nu har jag en underbar mamma som inte låter mig röra på mig här hemma, haha, men jag är säker på att skulle kunna gå omkring själv i lägenheten utan problem nu dag 5. Så länge jag inte behöver böja mig ner eller titta neråt, och sålänge det är helt rent från sladdar och sånt jag kan snubbla på.

Hur var konsultationen?
Min konsultation var långt ifrån idealistisk, och om det inte vore för att jag hade bestämt mig stenhårt för denna kirurg hade jag inte opererat hos honom. Han var inte otrevlig, men inte sympatisk heller. Väldigt klinisk till sättet. Vi gick igenom vilka förändringar jag ville göra på näsan och han berättade om det gick att göra eller inte. Han undersökte min näsa genom att klämma på den och titta i den. Dessutom tog han foton och vi bokade in en operationsdag. Jag fick också med mig ett informationsblad hem så jag visste hur jag skulle förbereda mig för operationen. Han mailade de photoshoppade bilderna en vecka senare. Mitt tips är att skriva ner alla frågor du har och ställa dem på konsultationen. Din kirurg bör kunna svara tydligt på alla frågorna. T ex undrade jag hur det skulle vara med pollenallergi, och min kirurg sa att om jag får sådan allergi som gör att ögonen börjar tåras etc så är en operation inte att rekommendera vid den tidpunkten.


Det var allt för denna gång! Nu ska jag äta köttbullar och makaroner! Kram

Kommentarer
Postat av: mmm

hej

jag har så sjukt många frågor,har konsultation nu den 14e och har täntk boka fort som satan när de finns ledig tid. vore riktigt kul om vi kunde kanske prata på msn... har sökt och tittat på lite forum men det är så mycket mer när man kan prata med någon som förstår och har varit med om det, finns inget som kan verkligen förstå i min omgivning. jag tjatar och pratar om det men de bryr sig inte, vilket är vanligt-de berör inte dem och de akn inte förstå. DU har varit där jag är. JAg längtar verkligen, men vore kul att prata för ajg försöker orientera om mitt liv kring operationen och läkningstiden -och jag har ingen aning om varken nått för ajg har itne haft konsultation. jag addar dig =) kram

2010-03-30 @ 21:10:29
Postat av: LEGENDEN ROSEMARIE

Hey!

Svara gärna på min fråga i bloggen:

"Vad har du för musiksmak"

- Skulle vara jätte snällt!



Hoppas verkligen jag inte stör,

ha en bra dag! :*



/ Legenden

2010-04-01 @ 22:07:45
URL: http://rosemarielindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0