"det beror på dagsformen"

De senaste dagarna har jag tyckt att min näsa har sett väldigt svullen ut. Både mor och pojkvän försäkrar mig om att det inte syns eller att det isf beror på dagsformen.
Jag lägger upp bild senare ikväll, jag har ingen i datorn just nu. Men snart har det faktiskt gått 3 månader sedan operationen och då kan jag egentligen boka tid för återbesök hos min kirurg - fast jag tror jag väntar till hösten.
Du som undrade vem min läkare var, jag skriver inte ut det på bloggen pga personuppgiftslagen. Maila mig på [email protected] så svarar jag där. Förlåt till alla som mailat mig där och som fått vänta på svar, jag kollar inte den mailen så ofta!
Senare ikväll tänkte jag skriva en lista på frågor ni bör ställa er själva innan ni bestämmer er för att gå igenom en näsoperation. Lite med facit i hand kan jag ju skriva ner saker man kanske borde ha tänkt på för att känna efter varför man vill göra operationen och om man är redo.

Kommentarer
Postat av: Kran

Tycker du har jätte fin profil på din näsa!!Vill ha ungeefär så oxå!

Skulle vara jätte snällt om du kunde lägga upp fler bilder!

2010-06-01 @ 09:47:02
Postat av: Ann

TACK SÅ JÄTTE MYCKET för din blogg!!Väldigt värdefull för mig!Har också tänkt nu att bli opererad av Haraldsson.(kom just på at de kanske någon annan som opat dig,men misstänker att det är han)Undrar bara,jag är väldigt ofta snuvig,förkyld,har rinit och har nästan varje dag väldigt kraftiga nysningar,inget jag kan stoppa.Hur gör mn när man opererat näsan och får dessa kraftiga nysningar?Ngt jag är orolig för + att inte kunna andas igenom näsan!!Hur länge kunde du inte andas genom näsan?Jag får väldigt lätt panik,speciellt när jag får svårt att andas.Och vet du om det finns möjlighet för övernattning där?Hur mk kostar det isf?För jag har ingen som kan hjälpa mig.Min näsa är verkligen,verkligen katastrof,så på ngt sätt vill och måste jag få detta överstökat snart.Är mycket äldre än dig.Men du så intelligent och verkar så mogen.Så jätte stort Tack för dina råd,info och tips!

GRATTIS också till din fina näsa!

KRAM

2010-06-02 @ 11:30:37
Postat av: S

Hej! Jag opererades igår, och det är nog det värsta jag gjort i hela mitt liv. Själva operationen gick hur bra som helst, jag var lokalbedövad och hade ingen aning om vad dom gjorde. Så, det gick bra.

MEN, sen.. Sen började mitt helvete. Jag fick en macka av dom, jag kände att jag mådde lite illa. Och på vägen hem, spydde jag så klart. När jag kom hem, var jag mest ledsen över hur jag såg ut, det var jobbigt med allt blod. Jag är så känslig, och efter att jag spytt började det blöda mera. Jag åt lite, skojade med min familj, allt var bra. Men imorse, då kom allt upp igen Jag har spytt 4 gånger sen jag opererades, så nu vågar jag inte äta.



Jag är inte blå, än. Ena sidan är helt fin (av ansiktet), andra var svullen och blå imorse - men det börjar redan gå över.



Jag hoppas resultatet blir bra, för jag kommer inte göra om detta! haha, det hemskaskte jag varit med om typ. Jag menar inte att avskräcka någon nu, men man måste verkligen vilja och vara redo - vilket jag inte alls var. Jag ville bara :p

2010-06-02 @ 12:47:42
Postat av: ELIN - oxå näsopererad

Idag ska jag operera min näsa för andra gången. :)

2010-06-03 @ 11:06:04
URL: http://plastikopererad.blogg.se/
Postat av: Ann

S:Stackare..

Är rädd för att inte kunna andas genom näsan ,att jag kommer dö osv.D är jag mest rädd för!!

Du borde åka in till sjukhuset så d inte är ngt allvarligt,så du får hjälp!!



Hoppas du mår bättre nu!!

Du har ingen blogg?

TröstKramar

2010-06-04 @ 09:51:40
Postat av: S

Jag har blogg, men jag lägger inte ut några bilder där om det här ändå :p haha, räcker med att jag måste plågas när jag ser mig själv i spegeln!

(sandapanda.blogg.se)



Kan säga att allt är bra nu, jag äter och har inte ont någonstans. Svullnaden är fortfarande på halva ansiktet, men det blåa har blivit gult nu :p



Det jag ogillar, är att hela ansiktet är typ en storlek större! Ha,ha. Nu vet jag hur jag skulle se ut om jag vägde 10 kg mer, kanske.



Jag kan förresten fortfarande inte andas genom näsan, och jag vågar ju inte pilla bort något då jag inte minns var stygnen är!



Ann, du kommer inte dö :p men din mun kommer bli otroligt torr av att andas genom munnen. Jag vaknar flera gånger om natten och måste dricka vatten, bara för att det är en så obehaglig känsla.



Men om du är fullt frisk, så kommer läkningsprocessen gå snabbt!

2010-06-04 @ 11:31:06
Postat av: Nyopererad / Näsplastikbloggen

Hej mina fina läsare,



Vad trevligt att ni kommunicerar sinsemellan också. Jättetråkigt att höra att du blev illamående, S. Men det gick över nu som jag förstod? Höll du dig till flytande mat?



Ann, du kommer att bli torr i munnen som sagt, men det där är överkomligt. Jag har levt hela mitt liv med att vakna upp torr som en öken i munnen pga att jag inte kunnat andas genom näsan, och du kommer att klara av den känslan också!



Själv lider jag också av hösnuva och just nu är det pollenallergi. Och kronisk rinit har jag blivit diagnocerat med. Men mina problem har minskat efter operationen. Detta har dock mest märkts i att jag vart konstant snuvig, jag tror inte att du kommer att nysa pga att det är så täppt i näsan ett tag efter operationen. När du tagit ut tamponaderna kommer det kanske vara lite problematiskt, jag kvävde mina nysningar i typ två veckor med bara tankekraften (för det går ju att trycka på näsan heller).



Jag tror inte att man kan övernatta där, det blev jag i alla fall inte erbjuden. Har du verkligen ingen som kan hjälpa dig lite? I så fall måste du i alla fall se till att vara MEGAförberedd hemma, alltså ha allt inom nära räckhåll för speciellt andra dagen lär du vara helt mörbultad och inte orka röra dig speciellt mycket.



Jag vet att på många andra kliniker kan man få övernatta för några tusenlappar, typ Victoriakliniken.



Och tack så jättemkt för alla fina ord!!

2010-06-04 @ 12:41:40
URL: http://nasoperation.blogg.se/
Postat av: Nyopererad / Näsplastikbloggen

Till S:

Förresten, pilla inte i näsan! Jag har fått en liten ärrförtjockning (tror jag att det är) och det kanske är för att jag har pillat lite och råkat komma åt stygnen. Allting kommer att komma ut av sig själv så småningom, låt det bara vara hur irriterande det än är. Jag lovar, du kommer må så mkt bättre om du vet med dig att du inte har hållt på där.

2010-06-04 @ 12:44:28
URL: http://nasoperation.blogg.se/
Postat av: S

Oj, okej! Då ska jag se till att inte försöka få ut något haha. Känns ens vidrigt att skriva så, men jag tycker det är så snuskigt när man ser blodskorpor precis i början av näsborrarna. Så dom har jag liksom tvättat bort. :P Men, jag ska försöka sluta!



Jag har läst att om kirurgen glömt en liten benbit,

så kan det bildas brosk på näsan! (som en knöl)

Så nu är jag jätteorolig för det också.



Hoppas din ärrförtjockning inte påverkar din näsa så mycket, inte kul om det är något litet som förstör ens glädje efter en så jobbig (och dyr!) operation.



Angående maten, så sa dom till mig att jag kunde äta precis som vanligt. Alltså, åt jag som vanligt. Och med tanke på att de gav mig en macka, fullproppad med ost, skinka och sallad så antog jag att man fick äta helt vanligt. Häromdagen, läste jag runt lite och fick se att man första dygnet ska hålla sig till flytande.



Nu är jag gul, så har antar att allt håller på att lägga sig och gå över. Ska ta bort min plast-skena på ondag! Förresten, vad har dom sagt till er alla, om sol och glasögon?

2010-06-04 @ 13:47:53
Postat av: Linda

Hej allihopa! Kul att hitta ett ställe där alla pratar om sin näsoperation :-).

Jag gjorde själv näsplastik för en och en halv vecka sen och nu ser jag ut som vanligt igen. Det gick väldigt fort tycker jag!



Min läkare sa att man helst inte ska ha glasögon eller solglasögon förrän två-tre veckor efteråt. Mest för att när man har glasögon på sig är det lättare att folk slår till glasögonen och då är det inte så bra för näsan.

Man ska inte sola på ärret (om man gjorde öppen näsplastik) annars ska man bara vara försiktig så man inte bränner sig på näsan för det är självklart inte så bra.



Jag åt vanlig mat när jag hade opererats, tror det är från person till person hur man klarar av det efter narkos. Dessutom fick jag massa citadon, ipren och ketogan (morfinliknande till natten). De flesta verkar inte fått något smärtstillande med sig alls hem.

Tycker det verkar lite konstigt..



Dessutom fick jag rådet att lägga frysna ärtor på min näsa och ögon MINST 20min/3ggr per dag i tre dagar, och det hjälpte verkligen svullnaden och blåmärkena. Så det är ett hett tips!



Så nu efter en vecka är allt som vanligt igen, förutom att jag är lite täppt men man överlever!



Vill ni se bilder så har jag också en blogg :-)

Suspendedfromclass.blogg.se



2010-06-04 @ 23:20:28
Postat av: snusen

Tja! Ville bara skriva till dig och tacka för att du skrivit den här bloggen! Den har varit min bästa kompis sen jag bestämde mig för att operera näsan, något jag funderat på sedan högstadiet (är 24 nu så det blir ju några år). Jag opererades i fredags hos samma kirurg som du var hos, anar jag. Hade mer eller mindre bestämt mig för honom redan innnan men när jag började läsa din blogg så kände jag mig helt säker på mitt val av kirurg. Känner igen mig i det du skriver om att han är en smula klinisk men jag har kännt mig väldigt trygg med honom ändå. Efter operationen gav han mig sitt mobilnummer och sa att jag kunde ringa när som helst, mitt i natten om så var, ifall det var något jag undrade över, kändes skitbra. Igår hade jag lite feber och blev såklart jättenojig men den är borta nu och idag känner jag mig helt som mig själv igen bortsett från det rinnande paketet mitt i ansiktet. Oj det här blev långt. I alla fall, tacktacktack! Bra jobbat med bloggen! Kramar

2010-06-06 @ 21:11:35
Postat av: Ann

Instämmer men "snusen"En Toppenblogg det här!!!<3



Det är just allt dettas om gör mig väldigt tveksam till att genomföra operationen!Är nog mycket äldre än er här,o velat detta sen jag var mk yngre.

Men livet blir inte alltid som man tänkt sig,

Idag är jag dålig både psykiskt o fysiskt,och inte för att gå in för mk på detaljer så är det väldigt lite man kan göra åt detta,men näsan ser ju ut som den gör iafall och upplevs också som ytterligare hinder för mig,och ännu värre pgr av upprepade olyckshändelser..

Faktiskt om jag hade gjort detta för 10 år sedan tror jag att jag hade klarat det.är mk svagare och sämre nu.Så var glada att ni tagit er igenom detta,att det är överstökat nu.

Är verkligen orolig för att jag inte kommer att klara det.Har ju ingen som kan hjälpa mig,vilket verkar rätt viktigt.

Och så detta att man inte kan andas genom näsan.Tog en medicin förut som hade som biverkan att man inte kunde andas genom näsan,och jag höll på att avlida,fick verkligen svår panikångest.Men då somnade jag ifrån det.Men det skulle hag inte göra nu pgr av sömnproblem.Så känns rätt hopplöst detta...:(

TACK verkligen för din blogg!!Du kommer med så bra råd och tips!!!

Och snälla säg inte att ni inte tycker jag ska operera mig,vill ju verkligen!

Massor med Kramar!!!

2010-06-06 @ 21:58:24
Postat av: Nyopererad / Näsplastikbloggen

Till Snusen: Vad glad jag blir av de fina orden! Skönt att du känner dig trygg med kirurgen, jag tror att det också gör att många andra som funderar på honom känner sig tryggare i sitt val.

Och vilken tur att febern gick över! Hur mår du nu?



Till Ann: Tack även till dig för de fina orden om bloggen, det värmer! Vad tråkiga omständigheter det verkar vara för dig just nu. Men tänk såhär: du har ju klarat dig länge utan en näsop, så du kommer att klara dig fram tills att du fått lite rätsida på livet och det är säkrare för dig att göra en operation. Det är så onödigt om du gör en operation och sen inte har nån möjlighet att njuta av det.. =/ (eller ja, "njuta", du vet vad jag menar... om det bara kommer vara pest o pina är det ju jättetråkigt)

Hoppas att allt löser sig för dig!



Kram till er båda!

2010-06-07 @ 00:41:19
URL: http://nasoperation.blogg.se/
Postat av: snusen

Nu mår jag bättre, ingen feber tack och lov. Längtar dock efter att kunna pussa och krama på min pojkvän som vanligt, han verkar mer oroad för mig än jag själv är. börjar också bli riktigt rastlös av att bara sitta hemma hela tiden. är rätt säker på att jag skulle orka ta en liten promenad idag men har inte riktigt arbetat upp modet att gå ut med förband och plåster och gula blåmärken och hela konkarrongen ännu. kanske imorgon. ska bli så skönt att få ta av alltihopa på fredag, jag längtar!

2010-06-07 @ 14:16:53
Postat av: Nasoperation.blogg.se

Snusen: Jag förstår precis känslan av rastlöshet. Men det gör väldigt gott för en att gå ut med bandaget och allt, det stärker en. Eller ja, det beror på hur noga du är med att näsoperationen hålls hemlig såklart, men annars är det en ganska bra kick att se hur (om!) folk reagerar.

2010-06-10 @ 20:58:20
URL: http://nasoperation.blogg.se/
Postat av: ...

Tack för ditt svar!!Så klok som vanligt!!!

KRAMAR!!



Snusen:hur har det gått?Hur mår du nu?

Och S:hur mår du nu??Och vem opererade dig?

Är ni nöjda med resultatet på näsa föv??

KRAM på Er alla!

2010-06-12 @ 12:10:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0